Impressie & nieuws
Het laatste nieuws!
Sinds dit schooljaar hebben we een enthousiaste vakleerkracht voor Engelse lessen: Miss Vicki. Met haar energie en expertise brengt zij de Engelse taal op een speelse en toegankelijke manier tot leven voor onze leerlingen.
Ze maakt gebruik van de methode Such Fun, die gericht is op actief leren door middel van liedjes, spelletjes en creatieve opdrachten. Als kers op de taart organiseerde Miss Vicki gisteren een bijzondere activiteit voor de groepen 1 tot en met 3. Haar Engelse collega’s voerden een vrolijk en interactief toneelstuk op in het Engels. De kinderen zaten ademloos te kijken. Het was niet alleen een leuke voorstelling, maar ook een fantastische manier om op een natuurlijke manier kennis te maken met de Engelse taal.
We zijn trots op deze nieuwe toevoeging aan ons onderwijsaanbod en kijken uit naar meer van zulke inspirerende momenten!
Vandaag hebben we genoten van het kerstontbijt. De dag begon in alle klassen op een gezellige en feestelijke manier. De lokalen waren mooi en sfeervol versierd en veel kinderen kwamen in hun mooiste kerstkleding naar school. Het zorgde meteen voor veel gezelligheid.
Samen hebben de kinderen genoten van een heerlijk ontbijt met lekkere broodjes, fruit, sapjes en andere lekkernijen. Er werd veel gelachen en genoten, en de kinderen hebben zichtbaar plezier gehad in het samen eten en samenzijn. We willen alle ouders bedanken voor hun inzet en het maken van de hapjes.
Het kerstontbijt is altijd een bijzonder moment om even stil te staan bij het afgelopen jaar en samen uit te kijken naar de feestdagen. We kijken terug op een geslaagde ochtend en hopen dat de kinderen er net zo van genoten hebben als wij.
Voor nu wensen we u een warme en liefdevolle kerst en een sprankelend nieuw jaar!
Elk jaar maken de kinderen op de Troubadour een kerstkaart voor een ander. Dit jaar kregen we via Femke, de moeder van Evi (groep 6), de kaarten vanuit de Dela. Een deel van deze kerstkaarten brengen we bij elk jaar naar de bewoners van Engelsbergen. Woensdag 18 december zijn de kinderen van de leerlingenraad de kaarten gaan bezorgen. De bewoners straalden en waren soms tot tranen geroerd.
Niet voor iedereen is samenzijn met de kerst vanzelfsprekend. Ook de kinderen van de leerlingenraad straalden en hebben op een zeer respectvolle manier contact gemaakt. Wat een mooi gebaar!
Vandaag kleurde De Troubadour paars, want we vierden Paarse Vrijdag op onze school. Een dag waarop we vieren dat iedereen elke dag zichzelf mag zijn. En hoe cliché dat allemaal ook klinkt; we blijven dat uitdragen en benoemen. In een tijd waarin verschillen vaak uitvergroot worden, staan we voor diversiteit en inclusie. Daar horen ook werkwoorden bij: accepteren, respecteren en erkennen. Woorden die een actieve houding van ons allemaal vragen.
In alle klassen is er op verschillende manieren aandacht besteed aan dit thema: een prentenboek, knutselen, een kringgesprek, stellingen of een discussie. Telkens passend bij de leeftijd en wat er leeft onder leerlingen.
Paarse Vrijdag gaat niet alleen om vandaag; het is een herinnering dat inclusie ook in de kleine dingen zit: een vriendelijk woord, een luisterend oor of een simpel gebaar.Vandaag zijn we trots op onze leerlingen, ons team en onze ouders die samen laten zien: iedereen doet mee.
Gisteren ontvingen we Sint en Piet op De Troubadour. Door het slechte weer was dat dit schooljaar binnen in de hal. De leerlingen van groep 7 en 8 hadden een mooi optreden voorbereid voor Sinterklaas en Piet. Vervolgens gingen groep 1 t/m 8 op bezoek bij Sinterklaas. De groepen 5 t/m 8 zijn in de ochtend bezig geweest met het uitpakken van surprises. Wat hadden alle kinderen hun best gedaan. Er zaten veel mooie surprises tussen. We bedanken de hulpouders die de school en de hal prachtig versierd (en ook weer opgeruimd) hebben. Vandaag wordt de school alweer in Kerstsferen gebracht door hulpouders.
Nuffic (Een organisatie voor de bevordering van internationalisering in het onderwijs) reikt elk jaar de ‘Ster in wereldburgerschapsprijs’ uit. Dit is een prijs ter aanmoediging van wereldburgerschapsactiviteiten en projecten op scholen.
Dit schooljaar hebben we onze school hiervoor aangemeld met het schoolbrede project ‘De Zee’ wat vlak voor de zomervakantie centraal stond. Hierin ging het onder andere over de Plastic soep en het hergebruiken van plastic afval. Ook zijn er groepen naar Waterschap de Dommel gegaan en is er voor diverse groepen een speciale toneelvoorstelling geweest. Het Nuffic was hiervan erg onder de indruk en wij hebben de ‘Ster in wereldburgerschapsprijs’ dan ook gewonnen! We hebben mooie feedback gekregen over het project. Hieronder leest u een samenvatting:
- Het project heeft een mooi opbouw waarbij leerlingen van verschillende groepen een op maat gemaakt programma krijgen. Het geheel aan activiteiten stimuleert álle leerlingen tot actieve deelname.
- Door de samenwerking met Summa College, Water For Life en Waterschap de Dommel worden organisaties van buiten school op een zeer goede inhoudelijke manier ingezet. De buitenwereld wordt hiermee bij de school betrokken.
- Het project heeft daarnaast een heel hands-on karakter en dat maakt de kennis toepasbaar. De activiteiten stellen leerlingen in staat de kennis, vaardigheden en houding die horen bij het leerdoel ‘leerlingen zijn bewust bezig met hun eigen ecologische voetafdruk en kennen de gevolgen op mondiaal niveau’ in de praktijk te brengen.
Dit betekent dat we 2 kaarten voor de volgende conferentie van het Nuffic en een boekenbon ter waarde van €300,- in ontvangst hebben mogen nemen! Daar kunnen we weer prachtig boeken voor onze leerlingen van aanschaffen!
Vorige week heeft de leerlingenraad in verband met de ‘Week van Respect’ met de ouderen van Engelsbergen een groot borduurwerk gemaakt. We vinden het belangrijk om in het kader van wereldburgerschap een sterke band met de omgeving te houden. Alle groepen gaan daarom diverse keren per jaar naar Engelsbergen om samen met de ouderen activiteiten te ondernemen, zoals wandelen, spelletjes spelen en voorlezen. Voor deze extra activiteit hebben we de leerlingen van de leerlingenraad gevraagd.
Dinsdag 12 november hebben de groepen 7 en 8 een indrukwekkend bezoek gebracht aan kamp Vught. We begonnen de dag met een herfstachtige boswandeling langs de fusilladeplaats en delen van de oude spoorlijn. Na de lunch kregen de leerlingen een rondleiding langs de barakken, het crematorium en het kindergedenkteken. Het was een waardevolle ervaring die ons aan het denken heeft gezet over de geschiedenis en de impact ervan op de mensheid. Een bezoek aan dit voormalig kamp past goed bij onze missie om leerlingen op te leiden tot kritische en verantwoordelijke wereldburgers.
Deze week stond er tijdens de gymles van groep 7 en 8 een rolstoelbasketbal clinic op het lesprogramma. Georganiseerd door meester Marvin via (S)cool on wheels. Een belangrijke vaardigheid die kinderen nodig hebben voor deze samenleving is je kunnen verplaatsen in een ander. Daarnaast willen we kinderen een open houding aanleren en meegeven ten aanzien van alle andere mensen Want onze samenleving wordt steeds diverser en inclusiever. Als school willen we een afspiegeling zijn van deze diverse en inclusieve samenleving. We vinden het daarom belangrijk om kinderen hiermee in aanraking te laten komen. Hoe kun je dat beter doen door zelf te ervaren hoe het is om te sporten in een rolstoel? Super leuk om lekker te ontspannen met sport en spel en daarnaast te ervaren hoe mensen met een beperking deelnemen aan onze samenleving en een sport kunnen beoefenen.
Op De Troubadour (h)erkennen we moedertalen. Het linkt voor ons sterk aan het vergroten van kansengelijkheid onder leerlingen en aan wereldburgerschap. Het afgelopen jaar hebben we vanuit onze visie op meertaligheid en op basis van evidence informed werken taalafspraken gemaakt over de (h)erkenning van thuistalen, taalsensibilisering en over functioneel meertalig leren.
Onlangs hebben we van de Rutu Foundation als eerste SKPO school het predicaat 'Taalvriendelijke school' gekregen. Iets om trots op te zijn. 😊 Succes mag je vieren, dus was er op 30 oktober taart op school! 🎂 Het predicaat behalen was zeker geen doel op zich, maar een mooie bijkomstigheid en een waardevolle erkenning van wat we op De Troubadour goed onderwijs vinden.
De komende tijd gaan we gebruiken om functioneel meertalig leren verder te borgen in ons onderwijs en om collega-scholen te helpen meertaligheid een plek te geven in hun aanbod, zodat we daar zelf ook weer van kunnen leren.
Onlangs zijn Stella, Daniëlle en Danique naar Vilnius in Litouwen geweest voor een Erasmus+ project over inclusie en interculturele uitwisseling. Vorig schooljaar zijn leerkrachten ook op bezoek geweest bij scholen in Duitsland en Luxemburg. Steeds bezoeken leerkrachten uit 5 Europese landen elkaars scholen om zo ervaringen uit te wisselen en geinspireerd te worden.
Tijdens deze bijzondere ervaring hebben ze een Litouwse basisschool bezocht en het onderwijssysteem daar van dichtbij meegemaakt. Wat opviel, is dat het onderwijs in Litouwen op veel punten verschilt van het systeem dat we in Nederland kennen. Ze hebben zeker inspirerende inzichten opgedaan, maar vooral ook de bevestiging gekregen dat wij hier op school heel mooie stappen gezet hebben. Natuurlijk hebben ze ook veel geleerd over de Litouwse historie en cultuur, deze ervaring kunnen we meenemen om inclusie op onze eigen school verder te versterken. Doordat we kennis opgedaan hebben over het onderwijssysteem in Baltische staten kunnen we ouders die uit deze landen komen en met hun bril naar het onderwijs en de ontwikkeling van hun kind kijken beter begrijpen.
In januari komen de deelnemende landen onze school bezoeken. Wij kijken er naar uit om met trots onze school te laten zien!
Iedereen maakt tegenslag mee in zijn of haar leven. Zo verloor Linda van Wetten-Bos bijna heel haar zicht door een zeldzame oogaandoening. Vorige week gaf ze in groep 8 een gastles over veerkracht en uitdagingen aangaan. Ze liet de leerlingen door haar ogen naar de wereld kijken en ontstonden er mooie gesprekken over emoties, een positieve mindset en vooroordelen.Ook op deze manier werken we op De Troubadour aan wereldburgerschap en het steeds inclusiever maken van ons onderwijs, want het gaat niet alleen maar om mindset, voorzieningen regelen of klaarstaan, maar het gaat ook om leerlingen kennis laten maken met onze inclusieve samenleving, hulp durven vragen en anders zijn. Linda gaf ons aan het einde van de les mooie feedback: Heel knap dat de leerlingen aan het einde van de les zulke mooie en positieve feedback kunnen geven!
Op dinsdag 10 september stond de 3e studiedag van het schooljaar gepland. In de ochtend hebben we uitleg gekregen van Arlette Buter over onze nieuwe rekenmethode: PlusPunt 4. We werken sinds dit schooljaar met deze methode in groep 3 t/m 8. Arlette is de maker van deze rekenmethode. We hebben de methode vorig schooljaar na een zorgvuldig orientatietraject uitgekozen.
Tijdens het orientatietraject hebben we eerst nagedacht over onze visie op rekenonderwijs. Wat vinden we belangrijk m.b.t. rekenen? En hoe willen we onze leerlingen leren rekenen?
We vinden het belangrijk om leerlingen een goede basis voor rekenen te leren, zodat ze met zelfvertrouwen leren rekenen. Daarnaast willen we ze met realistische rekensituaties kennis laten maken, zodat leerlingen ervaren dat rekenen verbonden is met hun dagelijks leven.
We hebben heel bewust voor deze methode gekozen, omdat deze methode goed past bij onze populatie leerlingen. Het is een nieuwe moderne methode, die werkt volgens de laatste inzichten. We kunnen met deze methode onze leerlingen voldoende uitdaging bieden, met bijvoorbeeld RekenLabs en RekenXL en daarnaast zijn er ook voldoende mogelijkheden om leerlingen extra te ondersteunen die dat nodig hebben, door bijvoorbeeld extra uitleg te geven of te werken met RekenRoute. De methode is aantrekkelijk vormgegeven en voor de leerkrachten makkelijk te gebruiken. Ook is er leerlingsoftware aanwezig leerlingen extra kan laten oefenen met de onderdelen die ze bijvoorbeeld nog moeilijk vinden.
De leerkrachten hebben nu een aantal weken met de nieuwe methode gewerkt en dinsdag was het tijd om met elkaar de diepte in te duiken. Vooraf zijn er vragen verzameld door onze rekenspecialist: Veronique, zodat Arlette deze kon beantwoorden.
Ook hebben we meer uitleg gekregen over wat onderzoek en wetenschap ons zegt over wat goed rekenonderwijs is. Op 17 en 19 september staan er klassenbezoeken gepland. Elke leerkracht wordt dan tijdens de rekenles geobserveerd en krijgt feedback over de rekenles. Aan het einde van de dag staat er een vergadering gepland waarin we feedback delen en van en met elkaar leren door tips uit te wisselen. Tot slot leggen we gemaakte afspraken vast in een kwaliteitskaart rekenen.
Ook de groepen 1-2 worden bezocht door Arlette. Groep 1-2 bereidt de leerlingen voor op groep 3 dus het is belangrijk dat er een doorgaande lijn in het rekenonderwijs is van groep 1 t/m 8. Bij de kleuters werken we niet met de lesmethode, maar met thema's, waarbij spelend leren en ontwikkelen centraal staat. De kleuterleerkrachten werken met rekendoelen en weten goed wat een kleuter moet beheersen voordat hij of zij naar groep 3 gaat.
In januari staat de volgende studiedag over rekenen gepland.
In de middag hebben we het met het hele team gehad over onze nieuwe manier van zelfstandig werken en de weektaak. Ook hier hebben we een doorgaande lijn in aangebracht. In de volgende Roffel krijgt u daar meer uitleg over.
Tot slot stond uitleg over de onderwijsinspectie op de agenda. We hebben gekeken naar hoe de onderwijsinspectie het onderwijs in Nederland beoordeelt en hoe wij als Troubadour daar tegenover staan. Wat vinden wij goed onderwijs? Waar kijkt de onderwijsinspectie naar? En waar kunnen we nog in verbeteren? De inspectie bezoekt scholen in Nederland voor kwaliteitsonderzoeken. Op dit moment weten we niet of we dit schooljaar bezocht gaan worden, maar we zien een eventueel bezoek met veel vertrouwen tegemoet.
Op vrijdag 6 september ging de hele school op schoolreis naar de Beekse Bergen! De belangrijkste dag in het schooljaar voor veel kinderen.
Om 09 uur vertrokken er 5 bussen naar de Beekse Bergen en na een dag vol avonturen met wilde beesten waren we rond 15.30 uur weer terug op school.
Op woensdag 21 augustus stond er een picknick voor de ouders van groep 1-2 gepland. Iedereen nam wat lekkers mee en we picknickten samen op onze prachtige schoolplein. Op deze manier kunnen ouders elkaar en de leerkrachten beter leren kennen.
In groep 3 t/m 8 stond er een informeel ontmoetingsmoment gepland in de klassen waarbij ouders en leerkrachten elkaar informeel konden ontmoeten en ouders vragen konden stellen over de inhoud van het programma van dit schooljaar.
We sturen daarnaast maandelijks updates naar ouders over de lesstof en bijzonderheden in de klas en natuurlijk staan er 3 rondes oudergesprekken gepland gedurende dit schooljaar om over de ontwikkeling hun kinderen te praten.
Juf Veronique werkte dinsdag 20 augustus 40 jaar in het onderwijs. Een hele prestatie. We hebben haar natuurlijk even flink in het zonnetje gezet. Namens alle kinderen en teamleden gefeliciteerd!
Op donderdag 15 en vrijdag 16 augustus hebben we samen als team het schooljaar geopend met 2 studiedagen.
Voordat we inhoudelijk aan de slag gingen hebben we samen een kop koffie/ thee of een havercapu ;) gedronken en vakantieverhalen uitgewisselend. Gelukkig is iedereen uitgerust en heeft zin om aan de slag te gaan.
We gaan dit schooljaar werken met 2 nieuwe methodes: Staal 2 voor taal, spelling en tekstbegrip en PlusPunt 4 voor rekenen. Dit vraagt een gedegen en goede implementatie. Daarom hebben we de conceptauteurs van deze methodes: Tjalling Brouwer (Staal 2 en Arlette Buter (PlusPunt 4) gevraagd om het traject te begeleiden.
Tijdens studiedagen nemen zij ons mee in de didactische uitgangspunten en visie van deze moderne en goede lesmethodes. Tussen de studiedagen vinden er klassenbezoeken plaats met de kwaliteitscoordintaoren (Lotte of Hanneke) en onze eigen reken- en taalspecialist (Veronique of Mark). Tijdens de klassenbezoeken worden leerkrachten geobserveerd en krijgen achteraf feedback op hun lesgeven. Op deze manier verbeteren we continu onze didactische vaardigheden.
Aan het einde van een observatiedag vindt er een algemene terugkoppeling plaats in een vergadering, zodat teamleden van en met elkaar kunnen leren. De afspraken die we maken over het lesgeven borgen we in een kwaliteitskaart.
Sfeerimpressie van onze school