Impressie & nieuws

 

Het laatste nieuws!

 

 

Op De Troubadour (h)erkennen we moedertalen. Het linkt voor ons sterk aan het vergroten van kansengelijkheid onder leerlingen en aan wereldburgerschap. Het afgelopen jaar hebben we vanuit onze visie op meertaligheid en op basis van evidence informed werken taalafspraken gemaakt over de (h)erkenning van thuistalen, taalsensibilisering en over functioneel meertalig leren.

Onlangs hebben we van de Rutu Foundation als eerste SKPO school het predicaat 'Taalvriendelijke school' gekregen. Iets om trots op te zijn. 😊 Succes mag je vieren, dus was er op 30 oktober taart op school! 🎂 Het predicaat behalen was zeker geen doel op zich, maar een mooie bijkomstigheid en een waardevolle erkenning van wat we op De Troubadour goed onderwijs vinden.

De komende tijd gaan we gebruiken om functioneel meertalig leren verder te borgen in ons onderwijs en om collega-scholen te helpen meertaligheid een plek te geven in hun aanbod, zodat we daar zelf ook weer van kunnen leren. 

 

Onlangs zijn Stella, Daniëlle en Danique naar Vilnius in Litouwen geweest voor een Erasmus+ project over inclusie en interculturele uitwisseling. Vorig schooljaar zijn leerkrachten ook op bezoek geweest bij scholen in Duitsland en Luxemburg. Steeds bezoeken leerkrachten uit 5 Europese landen elkaars scholen om zo ervaringen uit te wisselen en geinspireerd te worden. 

Tijdens deze bijzondere ervaring hebben ze een Litouwse basisschool bezocht en het onderwijssysteem daar van dichtbij meegemaakt. Wat opviel, is dat het onderwijs in Litouwen op veel punten verschilt van het systeem dat we in Nederland kennen. Ze hebben zeker inspirerende inzichten opgedaan, maar vooral ook de bevestiging gekregen dat wij hier op school heel mooie stappen gezet hebben. Natuurlijk hebben ze ook veel geleerd over de Litouwse historie en cultuur, deze ervaring kunnen we meenemen om inclusie op onze eigen school verder te versterken. Doordat we kennis opgedaan hebben over het onderwijssysteem in Baltische staten kunnen we ouders die uit deze landen komen en met hun bril naar het onderwijs en de ontwikkeling van hun kind kijken beter begrijpen. 

In januari komen de deelnemende landen onze school bezoeken. Wij kijken er naar uit om met trots onze school te laten zien!

 

Iedereen maakt tegenslag mee in zijn of haar leven. Zo verloor Linda van Wetten-Bos bijna heel haar zicht door een zeldzame oogaandoening. Vorige week gaf ze in groep 8 een gastles over veerkracht en uitdagingen aangaan. Ze liet de leerlingen door haar ogen naar de wereld kijken en ontstonden er mooie gesprekken over emoties, een positieve mindset en vooroordelen.Ook op deze manier werken we op De Troubadour aan wereldburgerschap en het steeds inclusiever maken van ons onderwijs, want het gaat niet alleen maar om mindset, voorzieningen regelen of klaarstaan, maar het gaat ook om leerlingen kennis laten maken met onze inclusieve samenleving, hulp durven vragen en anders zijn. Linda gaf ons aan het einde van de les mooie feedback: Heel knap dat de leerlingen aan het einde van de les zulke mooie en positieve feedback kunnen geven!

 

Op dinsdag 10 september stond de 3e studiedag van het schooljaar gepland. In de ochtend hebben we uitleg gekregen van Arlette Buter over onze nieuwe rekenmethode: PlusPunt 4. We werken sinds dit schooljaar met deze methode in groep 3 t/m 8. Arlette is de maker van deze rekenmethode. We hebben de methode vorig schooljaar na een zorgvuldig orientatietraject uitgekozen. 

Tijdens het orientatietraject hebben we eerst nagedacht over onze visie op rekenonderwijs. Wat vinden we belangrijk m.b.t. rekenen? En hoe willen we onze leerlingen leren rekenen?

We vinden het belangrijk om leerlingen een goede basis voor rekenen te leren, zodat ze met zelfvertrouwen leren rekenen. Daarnaast willen we ze met realistische rekensituaties kennis laten maken, zodat leerlingen ervaren dat rekenen verbonden is met hun dagelijks leven.

We hebben heel bewust voor deze methode gekozen, omdat deze methode goed past bij onze populatie leerlingen. Het is een nieuwe moderne methode, die werkt volgens de laatste inzichten. We kunnen met deze methode onze leerlingen voldoende uitdaging bieden, met bijvoorbeeld RekenLabs en RekenXL en daarnaast zijn er ook voldoende mogelijkheden om leerlingen extra te ondersteunen die dat nodig hebben, door bijvoorbeeld extra uitleg te geven of te werken met RekenRoute. De methode is aantrekkelijk vormgegeven en voor de leerkrachten makkelijk te gebruiken. Ook is er leerlingsoftware aanwezig leerlingen extra kan laten oefenen met de onderdelen die ze bijvoorbeeld nog moeilijk vinden. 

De leerkrachten hebben nu een aantal weken met de nieuwe methode gewerkt en dinsdag was het tijd om met elkaar de diepte in te duiken. Vooraf zijn er vragen verzameld door onze rekenspecialist: Veronique, zodat Arlette deze kon beantwoorden.

Ook hebben we meer uitleg gekregen over wat onderzoek en wetenschap ons zegt over wat goed rekenonderwijs is. Op 17 en 19 september staan er klassenbezoeken gepland. Elke leerkracht wordt dan tijdens de rekenles geobserveerd en krijgt feedback over de rekenles. Aan het einde van de dag staat er een vergadering gepland waarin we feedback delen en van en met elkaar leren door tips uit te wisselen. Tot slot leggen we gemaakte afspraken vast in een kwaliteitskaart rekenen.

Ook de groepen 1-2 worden bezocht door Arlette. Groep 1-2 bereidt de leerlingen voor op groep 3 dus het is belangrijk dat er een doorgaande lijn in het rekenonderwijs is van groep 1 t/m 8. Bij de kleuters werken we niet met de lesmethode, maar met thema's, waarbij spelend leren en ontwikkelen centraal staat. De kleuterleerkrachten werken met rekendoelen en weten goed wat een kleuter moet beheersen voordat hij of zij naar groep 3 gaat. 

In januari staat de volgende studiedag over rekenen gepland.

 

In de middag hebben we het met het hele team gehad over onze nieuwe manier van zelfstandig werken en de weektaak. Ook hier hebben we een doorgaande lijn in aangebracht. In de volgende Roffel krijgt u daar meer uitleg over.

Tot slot stond uitleg over de onderwijsinspectie op de agenda. We hebben gekeken naar hoe de onderwijsinspectie het onderwijs in Nederland beoordeelt en hoe wij als Troubadour daar tegenover staan. Wat vinden wij goed onderwijs? Waar kijkt de onderwijsinspectie naar? En waar kunnen we nog in verbeteren? De inspectie bezoekt scholen in Nederland voor kwaliteitsonderzoeken. Op dit moment weten we niet of we dit schooljaar bezocht gaan worden, maar we zien een eventueel bezoek met veel vertrouwen tegemoet.

 

Op vrijdag 6 september ging de hele school op schoolreis naar de Beekse Bergen! De belangrijkste dag in het schooljaar voor veel kinderen. 
Om 09 uur vertrokken er 5 bussen naar de Beekse Bergen en na een dag vol avonturen met wilde beesten waren we rond 15.30 uur weer terug op school. 

 

Op woensdag 21 augustus stond er een picknick voor de ouders van groep 1-2 gepland. Iedereen nam wat lekkers mee en we picknickten samen op onze prachtige schoolplein. Op deze manier kunnen ouders elkaar en de leerkrachten beter leren kennen.

In groep 3 t/m 8 stond er een informeel ontmoetingsmoment gepland in de klassen waarbij ouders en leerkrachten elkaar informeel konden ontmoeten en ouders vragen konden stellen over de inhoud van het programma van dit schooljaar. 

We sturen daarnaast maandelijks updates naar ouders over de lesstof en bijzonderheden in de klas en natuurlijk staan er 3 rondes oudergesprekken gepland gedurende dit schooljaar om over de ontwikkeling hun kinderen te praten. 

Juf Veronique werkte dinsdag 20 augustus 40 jaar in het onderwijs. Een hele prestatie. We hebben haar natuurlijk even flink in het zonnetje gezet. Namens alle kinderen en teamleden gefeliciteerd! 

Op donderdag 15 en vrijdag 16 augustus hebben we samen als team het schooljaar geopend met 2 studiedagen. 

Voordat we inhoudelijk aan de slag gingen hebben we samen een kop koffie/ thee of een havercapu ;) gedronken en vakantieverhalen uitgewisselend. Gelukkig is iedereen uitgerust en heeft zin om aan de slag te gaan.

We gaan dit schooljaar werken met 2 nieuwe methodes: Staal 2 voor taal, spelling en tekstbegrip en PlusPunt 4 voor rekenen. Dit vraagt een gedegen en goede implementatie. Daarom hebben we de conceptauteurs van deze methodes: Tjalling Brouwer (Staal 2 en Arlette Buter (PlusPunt 4) gevraagd om het traject te begeleiden. 

Tijdens studiedagen nemen zij ons mee in de didactische uitgangspunten en visie van deze moderne en goede lesmethodes. Tussen de studiedagen vinden er klassenbezoeken plaats met de kwaliteitscoordintaoren (Lotte of Hanneke) en onze eigen reken- en taalspecialist (Veronique of Mark). Tijdens de klassenbezoeken worden leerkrachten geobserveerd en krijgen achteraf feedback op hun lesgeven. Op deze manier verbeteren we continu onze didactische vaardigheden. 

Aan het einde van een observatiedag vindt er een algemene terugkoppeling plaats in een vergadering, zodat teamleden van en met elkaar kunnen leren. De afspraken die we maken over het lesgeven borgen we in een kwaliteitskaart. 

 

 

 

Sfeerimpressie van onze school